Poslednjih godina sve popularnija mera za regulisanje brzine vozila na ulicama je postavljanje ležećih policajaca. Međutim, ova mera dijametralno suprotno deluje na vozače i pešake.
Svaki pešak se oseća bezbednije, dok vozačima uglavnom predstavljaju brigu i nepoželjnu, a ponekad i opasnu prepreku na putu. Opravdan razlog za to postoji jer veliki broj ležećih policajaca je nepropisno, ili čak nelegalno postavljen.
To nas navodi da pojasnimo procedure za postavljanje novih, adekvatnih ležećih policajaca, i načine za uklanjanje onih nepropisnih.
Sadržaj stranice:
1. Procedura za postavljanje ležećeg policajca
2. Ležeći policajci pravilnik
3. Zahtev za postavljanje ležećeg policajca
4. Dimenzije usporivača brzine
5. Gde je dozvoljeno postaviti ležeće policajce?
6. Uklanjanje nelegalnih ležećih policajaca
7. Prinudni usporivač brzine - najbolje rešenje za svakoga
7.1. Statistika nezgoda i povreda
8. Značaj postavljanja ležećih policajaca
Procedura za postavljanje ležećeg policajca
Postavljanje ležećih policajaca, koji se u stručnoj terminologiji zovu usporivači saobraćaja, možemo svrstati u mere za smirivanje saobraćaja u tzv.rizičnim zonama gde je frekvencija saobraćaja i pešaka pojačana.
Rizičnost nekog rejona se razmatra na osnovu:
- Protoka saobraćaja
- Ranga saobraćajnice
- Broja konfliktnih situacija između pešaka i vozača
Takvih kritičnih zona u gradu ima puno, međutim prioritet su zone škole.
Kako izgleda sama procedura koju treba ispoštovati?
1. Podnošenje zahteva
2. Razmatranje zahteva od strane Sekretarijata
3. Na osnovu svega sagledanog donosi se odluka i rešenje
4. Rešenje se dostavlja podnosiocu zahteva
5. Ako je zahtev odobren nalog za rad se šalje JKP Put
Pre nego što se zahtev napiše i uputi Sekretarijatu, poželjno je proveriti šta Pravilnik kaže o postavljanju tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja.
Ležeći policajci pravilnik
Često se dešava da zahtevi za postavljanje ležećih policajaca budu odbijeni jer nemaju zakonsku podlogu koja im to omogućava. Na godišnjem nivou, Sekretarijat za saobraćaj pozitivno reši 350 do 400 zahteva, ostali ne budu odobreni.
Pravilnik iz 2014. godine precizno navodi sve neophodne parametre po pitanju lokacije i dimenzija ležećih policajaca, kao i samih saobraćajnica na kojima se ukazala potreba da se postave.
Uzima se u obzir:
- Udaljenost od kritične lokacije (škole, obdaništa, dečjeg igrališta)
- Postojanje pešačkih prelaza, semafora, saobraćajnih znakova
- Prolazak gradskog saobraćaja
- Broj saobraćajnih udesa u proteklih 12 meseci
Sve definisane kriterijume Pravilnika možete pronaći u pdf formatu.
Sa pisanjem zahteva krenite kada ste sigurni da vaš zahtev ima osnovu da bude pruhvaćen.
Zahtev za postavljanje ležećeg policajca
Već dugi niz godina bezbednost na putevima je sve ugroženija, što rezultira sve većim brojem zahteva za postavljanje usporivača saobraćaja. Svaki građanin ili grupa građana imaju pravo da traže da se postavi ležeći policajac.
Pisanje zahteva mora zadovoljiti sledeće kriterijume:
- Mora biti u pismenoj formi i sadržati jasno precizirane razloge za postavljanje.
- Predaje se Sekretarijatu za saobraćaj u Gradskoj upravi.
- Uz podnošenje zahteva plaća se taksa.
- Nakon razmatranja parametara na terenu, te konsultovanja Sekretarijata sa Ministarstvom unutrašnjih poslova i Agencijom za bezbednost u saobraćaju, donosi se rešenje.
Opširnije informacije dostupne su ovde.
Dimenzije usporivača brzine
Dizajn i konstrukcija ležećih policajaca definisani su kroz Član 4 Pravilnika o tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja.
Dimenzije i materijal izrade ležećih policajaca diktira ograničenje brzine na tom putu:
Brzina Dimenzije i materijal |
50 km/h |
40 km/h |
30 km/h |
Max.visina |
3 cm |
5 cm |
7 cm |
Min.širina |
60 cm do cele širine puta |
90 cm do cele širine puta |
120 cm do cele širine puta |
Materijal |
Guma i plastika |
Guma i plastika |
Guma, plastika, asfalt, beton |
Gde je dozvoljeno postaviti ležeće policajce?
Postavljanje ležećih policajaca dozvoljeno je tamo gde je Sekretarijat za saobraćaj odobrio i doneo rešenje. Takođe i Opštinski propisi i smernice imaju udela u odluci o ovom odobrenju.
Prioritet za dobijanje odobrenja su sledeće rizične zone:
- Na prvom mestu saobraćajnice u blizini svih rangova škola i fakulteta
- Zone vrtića, obdaništa, predškolskih ustanova
- Saobraćajnice u neposrednoj blizini dečjih igrališta
- Blizina staračkih domova
- Zone tržnih centara
- Garaže
JKP Put postavlja ležeće policajce isključivo na osnovu odobrenja i rešenja, i tada možemo reći da su legalni i adekvatno postavljeni. Ali šta raditi i kako se izboriti sa nepropisno ili nezakonito postavljenim ležećim policajcima?
Uklanjanje nelegalnih ležećih policajaca
U Sekretarijat za saobraćaj pored zahteva za postavljanje, stiže i dosta zahteva za uklanjanje saobraćajnih usporivača. Razlozi se ne moraju odnositi samo na nelegalnost, postoje još neke stavke koje mogu biti okidač za zahtev za njihovu eliminaciju.
Najčešći razlozi su:
- Nelegalnost, ležeći policajci koji su postavljeni na svoju ruku i po svom izboru lokacije.
- Legalno postavljeni, ali stari ležeći policajci koji imaju neadekvatne dimenzije i materijal izrade. Ovakvi usporivači najčešće izgledaju kao iz kamenog doba, imaju neadekvatnu visinu, širinu ili oštre ivice koje lako mogu oštetiti spone, amortizere, felne ili branike vozila.
- Prevelike vibracije i buka koja se proizvede prelaskom vozila. Ovo se najviše dešava u uskim ulicama sa velikim protokom saobraćaja, ili na saobraćajnicama gde prolaze teretna vozila ili gradski saobraćaj.
Za primedbe i uklanjanje neadekvatnih ležećih policajaca treba se obratiti Inspekciji za puteve u svom gradu ili opštini.
Treba spomenuti da pored ležećih policajaca postoje i alternativne metode za smirivanje saobraćaja poput kružne raskrsnice, šuštećih ili vibracionih traka.
Prinudni usporivač brzine - najbolje rešenje za svakoga
Ležeći policajci koji se nude na tržištu različitog su kvaliteta i cena. Birajte prinudne usporivače brzine koji imaju sledeće karakteristike:
- Dimenzije u skladu sa propisima.
- Da su napravljeni od gume.
- Da imaju ugrađene fluorescentne trake čiji je zadatak da povećavaju njihovu vidljivost.
- Da su otporni na različite vremenske prilike.
Kvalitetni i propisno napravljeni ležeći policajci značajno utiču na bezbednost ali i kvalitet saobraćaja. Značaj njihovog postavljanja možemo potkrepiti i statističkim podacima o nezgodama i povredama pešaka, kao najranjivijih učesnika u saobraćaju.
Statistika nezgoda i povreda
Tokom 2021. godine procenat povređenih pešaka u odnosu na ukupan broj je 13%, a broj smrtno nastradalih je čak 28%. Ovi podaci o saobraćajnim nezgodama su dostupni u pdf formatu u integrisanoj bazi podataka Agencije za bezbednost saobraćaja u Republici Srbiji.
2021.godina |
Ukupan broj |
Od toga pešaci |
Povređeni |
19905 |
2576 (13%) |
Poginuli |
521 |
148 (28) |
Statistički podaci nisu ohrabrujući i povećavaju značaj postavljanja ležećih policajaca.
Značaj postavljanja ležećih policajaca
Bezbednost pešaka i biciklista mora uvek i na svakom mestu biti na zavidnom nivou, i sasvim je sigurno da u tome leži najveći značaj postavljanja ležećih policajaca. Smanjenje brzine vozila omogućava vozačima pravovremeno reagovanje u rizičnim zonama i situacijama, što smanjuje mogućnost nastanka saobraćajnih nezgoda.
Pik group nudi veliki izbor savremene i kvalitetne opreme saobraćajnog programa, gde pored prinudnih usporivača možete pronaći i druge proizvode po pristupačnim cenama i u skladu sa propisima.